Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είναι έτοιμο και το μόνο που απομένει είναι να εγκαινιαστεί. Η Αθήνα παρέμενε μέχρι πρόσφατα η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα στην οποία η σύγχρονη τέχνη δεν στεγαζόταν σε ένα μουσείο. Αλλά αυτή η «ανορθογραφία» διορθώθηκε με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο, ενώ όπως υπογραμμίζει η διευθύντρια του ΕΜΣΤ Αννα Καφέτση για τη μελέτη του επικεφαλής αρχιτέκτονα Βαγγέλη Στυλιανίδη, «έδωσε πολλούς καθαρούς χώρους, διαφορετικά ύψη και εναλλαγή ενδιαφέροντος προσαρμοσμένα στη λειτουργία του Μουσείου».
Ετσι, η σύμβαση μεταξύ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της κατασκευαστικής εταιρείας «Ακτωρ ΑΤΕ», που ανέλαβε να αποκαταστήσει το πρώην εργοστάσιο Φιξ της Λεωφόρου Συγγρού, έδωσε οριστική λύση στο μόνιμο μέχρι πρότινος πρόβλημα στέγασης του μουσείου. Μάλιστα, το γεγονός ότι βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τον αρχαιολογικό χώρο και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ευνοεί την προσέλκυση ενός μεγάλου μέρους επισκεπτών, καθώς και τη δημιουργία ενός γοητευτικού περιπάτου στον οποίο η κλασική αρχαιότητα θα διασταυρώνεται με τη σύγχρονη τέχνη. Το κτίριο έχει δύο εισόδους, μία από τη λεωφόρο Συγγρού και μία από την Καλλιρρόης και στον τελευταίο όροφο θα βρίσκεται το εστιατόριο με πανοραμική θέα της Αθήνας. Στο δώμα, έναν χώρο 1.000 τ.μ., θα φιλοξενείται η υπαίθρια γλυπτοθήκη με τις νέες παραγωγές του ΕΜΣΤ, από μεγάλα ονόματα καλλιτεχνών, καθώς και υπαίθριες προβολές.
Όσο για την έκθεση των μόνιμων συλλογών του ΕΜΣΤ, που αριθμούν περισσότερα από 1.000 έργα και διαρκώς αυξάνονται με δωρεές, η επιλογή και η τοποθέτησή τους στους χώρους του Μουσείου θα είναι πόλος έλξης για τους επισκέπτες.
Στον τελευταίο όροφο, αυτόν του εστιατορίου, θα εκτίθεται μόνιμα η ξύλινη εγκατάσταση «Καράβι της ζωής μου», του Ιλια Καμπακόφ, ενώ στις εντυπωσιακές ψηλοτάβανες αίθουσες του δεύτερου ορόφου, η εγκατάσταση του Γιάννη Κουνέλλη με τους μεταλλικούς σταυρούς, θα έρχεται σε αντίθεση με τη βιντεο-εγκατάσταση «99 ονόματα» -έργο σουφισμού, του Κουτλούκ Αταμάν. Στο ισόγειο έκτασης 600 τ.μ., εκτός από τα εκδοτήρια, το πωλητήριο και το καφέ του Μουσείου, ξεκινάει ο χώρος των περιοδικών εκθέσεων, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώνεται και σε αμφιθέατρο χωρητικότητας 280 ατόμων. Με κυλιόμενες σκάλες, το κοινό, θα επισκέπτεται το υπόγειο του κτιρίου, όπου θα συνεχίζονται οι περιοδικές εκθέσεις.
Μεταξύ ισογείου και πρώτου ορόφου, μεσολαβεί ο ημιώροφος, με γραφεία διοίκησης, ένα μικρό αμφιθέατρο 90 θέσεων και στον πρώτο όροφο η βιβλιοθήκη του Μουσείου, το αναγνωστήριο, τα εργαστήρια συντήρησης, έως και εργαστήριο παραγωγής ψηφιακών έργων, που αναθέτει το Μουσείο στους καλλιτέχνες. Με κυλιόμενες σκάλες, πάντα από την πλευρά της Συγγρού, ο επισκέπτης θα ανεβαίνει στη μεγάλη αίθουσα των μόνιμων συλλογών και θα συνεχίζει στον επόμενο όροφο με εκθέματα από τα αποκτήματα του Μουσείου, αλλά και ειδικά διαμορφωμένα σημεία όπου ο επισκέπτης θα μπορεί να βλέπει online εκθέσεις.
Το κτίριο διατήρησε τις προσόψεις του παλιού εργοστασίου Φιξ και τις στήριξε με μια τσιμεντένια κατασκευή-«σκαλωσιά», η οποία θα αξιοποιείται και ως εκθεσιακός χώρος έργων σύγχρονου ντιζάιν. Σύμφωνα με την κυρία Καφέτση, φιλοδοξία των υπεύθυνων του ΕΜΣΤ είναι «να αναπτυχθεί ένας αξιόλογος πυρήνας έργων τέχνης Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, μέσα από συλλογές που θα αναδεικνύουν πρωτοποριακές τάσεις και κριτικές αναζητήσεις του καλλιτεχνικού παρόντος, αλλά και του ιστορικού του βάθους, που φτάνει έως το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα».
Στο πλαίσιο της εκθεσιακής πολιτικής του Μουσείου, θα παρουσιάζονται σειρές περιοδικών εκθέσεων με διερευνητικό και κριτικό χαρακτήρα γύρω από τα θέματα, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις της σύγχρονης διεθνούς τέχνης, μεμονωμένα έργα με παραγγελία του Μουσείου, μονογραφικές αναδρομές της καλλιτεχνικής διαδρομής συγχρόνων δημιουργών και ιστορικές αναδρομές στους τομείς της ζωγραφικής, των εγκαταστάσεων, της φωτογραφίας, των βίντεο, των νέων μέσων και -ακόμη- της πειραματικής αρχιτεκτονικής.
Πηγή: www.imerisia.gr
Leave A Comment