Η ελληνική αρχιτεκτονική στη διεθνή έκθεση Βενετίας

Aνοίγει σήμερα τις πύλες της για το κοινό η 13η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, η οποία και θα διαρκέσει ως τις 25  Νοεμβρίου 2012. Στους δαιδαλώδεις κήπους Giardini της Βενετίας συγκεντρώνονται σπουδαία ονόματα της αρχιτεκτονικής, νέοι αρχιτέκτονες και δημιουργικές ομάδες, που ανταλλάσσουν ιδέες γύρω από το θέμα Common Ground” (Κοινό Έδαφος), το οποίο  όρισε φέτος ο διευθυντής της Μπιενάλε, Άγγλος αρχιτέκτονας, Ντέηβιντ Τσίπερφιλντ. Το ελληνικό περίπτερο θα δείξει στους  ξένους επισκέπτες ένα ”θετικό” πρόσωπο της Αθήνας και ένα δυναμικό νέων Ελλήνων αρχιτεκτόνων, που αναπτύσσουν τις ιδέες τους στην έκθεση ”Made in Athens”, σε επιμέλεια Πάνου Δραγώνα και Άννας Σκιαδά. Το ”Κοινό Έδαφος” της ελληνικής συμμετοχής, εκφράζεται μέσα από ένα τρισδιάστατο μωσαϊκό απ’ όπου προβάλλουν ο ιδιωτικός και ο δημόσιος χώρος της ελληνικής πρωτεύουσας, με σήμα κατατεθέν από τη μια, τις αναρίθμητες ανώνυμες πολυκατοικίες και από την άλλη, τους δημόσιους χώρους  μιας πόλης σε κρίση, όπου το συλλογικό “έξω” εισβάλει στο ατομικό ”μέσα”. Μία μεγάλη φωτογραφική αποτύπωση οικοδομικών τετραγώνων της Αθήνας από ψηλά (του Γιώργη Γερόλυμπου), στην είσοδο του περιπτέρου, υπογραμμίζει την αίσθηση της  πολυδύναμης και πολύμορφης Αθήνας, που αποκομίζει ο επισκέπτης όταν περπατά στους στενούς διαδρόμους της έκθεσης, ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές μακέτες, εικαστικές δημιουργίες, φωτογραφίες και βίντεο, ένα μείγμα αρχιτεκτονικών και εικαστικών έργων. Κάποιες από τις αρχιτεκτονι κές προτάσεις είναι εφαρμόσιμες. Ενδεικτικό είναι το έργο του Γιάννη Αίσωπου, για τον  Ελαιώνα, όπου τα κτίρια ανε- βαίνουν καθ΄ ύψος αφήνοντας ελεύθερο το έδαφος από κάτω, για να ξαναπάρει τη μορφή  καλλιεργήσιμης γης. Επίσης, η πρόταση της ομάδας AREA, για ενοποίηση της συμβολής οδών γύρω από την οδό Φυλής, προκειμένου, ανάμεσα στις πολυκατοικίες να δημιουργηθεί μία δομή γειτονιάς. Από την έκθεση Made in Athens δεν λείπουν οι νέες απόπειρες ανάκτησης και επανοικειοποίησης του δημόσιου χώρου της Αθήνας, με την άμεση συμμετοχή των πολιτών. Στο  ενδιαφέρον ελληνικό περίπτερο, τις αρχιτεκτονικές ιδέες συμπληρώνουν τα εικαστικά μέσα, όπως οι δύο φανταστικές ιστορίες του  Ανδρέα Αγγελιδάκη, που αφηγούνται την οικονομική κρίση μέσα από τις ιστορίες δύο κτιρίων: το καζίνο του Μον Παρνές και την  πολυκατοικία ”Χαρά”, (για ενοίκους χαμηλού εισοδήματος) σαν τρομακτικό τρολ που περπατά με κατεύθυνση την έξοδο από την  πόλη, καθώς η ζωή σε αυτήν χειροτερεύει. Το δικό του σχόλιο για τους ενοίκους των πολυκατοικιών στην Αθήνα της κρίσης,  κινηματογράφησε ο σκηνοθέτης Άγγελος Φραντζής, σε 14 σταθερά κάδρα διαφορετικών μεγεθών, που αφηγούνται τις μικρές και  μεγάλες πράξεις των ενοίκων.

Πηγή: ΤΕΕ

Leave A Comment